Cursussen

Persoonlijk leiderschap

Duur: 2 dagen
Locatie: Incompany
Kosten: €1195 per deelnemer, of incompany (offerte basis).
Wie: Wil je succesvoller zijn in het manifesteren van je wensen? Durf je onderliggende belemmeringen aan te kijken? Dan is deze training misschien wat voor jou.
Wat leer je: Je leert in deze training volgens de principes van wet van de aantrekkingskracht je droomleven te realiseren.
Kernprincipes: leven vanuit je wensen, positieve mindset (vieren van successen en dankbaarheid beoefenen) en onderliggende belemmeringen ombuigen.  Daarnaast wordt er veel aandacht besteedt aan communicatie en beinvloedingstechnieken geinspireerd door bekende auteurs zoals Stephen Covey, Dale Carnegie, Roos van Leary e.d. Voor mee informatie staan we je graag te woord. 

Motiverende gespreksvoering

Duur: 2 dagen (9:00-16:30 uur)
Kalender: 8 & 15 Mei in Nijmegen

Locatie: Incompany (datum in overleg)
Kosten: €595 per deelnemer, of incompany (offerte basis).
Accreditatie: 14 punten Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ 213957)

Motiverende gespreksvoering is een doelgerichte gespreksstijl die zich richt op gedragsverandering bij cliënten. Dit wordt gedaan door het ontlokken van redenen om het gedrag te veranderen bij de client. Daarnaast wordt door de hulpverlener een klimaat gecreëerd waar de client zich veilig voelt door een betrokken, accepterende en autonomie bevorderende houding van de hulpverlener (Claessens, 2019).  

Soms heb je het gevoel dat er veel wordt gepraat, maar dat er weinig wordt bereikt. Je denkt dat jouw gesprekken veel effectiever kunnen, dat er grotere stappen mogelijk zijn. Soms zijn je cliënten ongemotiveerd, is er weerstand, zijn er onuitgesproken verwachtingen.

En dat is vervelend. Wil jij..

Effectiever werken, zonder dat jij zelf nog harder achter mensen aan gaat lopen?

Weerstand zien als een feestje?

Meer bereiken in minder tijd?

Van je lastigste gesprekken de leukste maken?


Maar hoe?

Motiverende gespreksvoering gaat er vanuit dat motivatie tot (gedrags)verandering vanuit de cliënt zelf komt, en niet vanuit buitenaf wordt opgelegd.

Gebaseerd op een actieve en gelijkwaardige samenwerking: als het ware zijn er twee deskundigen met elkaar in gesprek, zijnde de professional (die het meeste weet van zijn/haar expertise) en de cliënt (die zichzelf het beste kent).

In veel gevallen leidt dit tot kortere consulten met minder weerstand, meer zeggingskracht en betere resultaten.

 

Via welke wegen?

Aangaan van een werkrelatie, door actief te luisteren, toepassen van gesprekstechnieken ORBS+i, schaalvragen, wondervraag en uitzonderingsvraag

Focussen op veranderwensen, zodat helder is op welke veranderwensen de hulpverleningsgesprekken zich mogen richten

Ontlokken van verandertaal en eerdere successen, met als doel commitment voor verandering en geloof in eigen kunnen te vergroten

Ontlokken en vormgeven van een plan van aanpak op basis van oplossingen die aansluiten bij client. Verkennen van hindernissen die succes van gedragsverandering kunnen belemmeren en wat helpt om deze te overwinnen


Op reis…

Motiverende gespreksvoering je eigen maken is niet zomaar gedaan. Kenmerkend voor deze leerstijl is de zogenaamde ‘ontdekkingstocht’: door gebruik te maken van (delen van) deze communicatiestijl, zul je stukje bij beetje het theoretisch kader in de praktijk omzetten door learning by doing, met vallen en opstaan, door te ervaren wat wel en wat niet voor jou werkt.

Met andere woorden: motiverende gespreksvoering staat voor een proces en is geen model dat je zomaar op je cliënten loslaat. Elke dag een beetje meer doen van dat wat werkt!

5.2 Leer uitkomsten

Je kent de verschillende fasen van motiverende gespreksvoering en kan deze herkennen in de gesprekken met cliënten

Je kan de basistechnieken ORBS+i[1] van motiverende gespreksvoering toepassen

Je kan verschillende vormen van verandertaal herkennen in gesprekken met cliënten en weet hoe je hier het beste op kan reageren om te komen tot gedragsverandering bij je client

Je herkent behoudtaal, wrijving en weet hoe je hier effectief mee om kan gaan

Je weet hoe je cliënten kan motiveren in vergroten van hun eigen oplossingsvaardigheden en geloof in eigen kunnen

[1] ORBS: Open vragen, Reflecteren, bevestigen, Samenvatten en informeren & adviseren.